Daten min har herpes, hva gjør jeg?

Har du spørsmål, problemer eller utfordringer rundt temaet seksualitet? Send e-post til: [email protected]

Ønsker du å delta på gratis webinar om sexlyst, kan du melde deg på her.

Spørsmål

Hei:-)
Har et spørsmål som jeg lurer på om det er mulig å spørre om her. Syns ikke det er så lett å finne ordentlig informasjon på nettet.

Jeg er singel og har endelig truffet en mann som foreløpig er helt fantastisk. Vi har de samme verdiene, interessene og vi klikker godt sammen. Men nå har jeg blitt bedre kjent med han og nå forteller han meg at han har herpes. Han sliter ikke med utbrudd eller noe, men fikk dette for ett par år siden.

Så hva gjør jeg nå? Jeg har aldri hatt kjønnssykdom og veldig lite lyst å bli smittet. Bør jeg egentlig bare avslutte dette før det blir enda mer følelser?

På forhånd takk for hjelpen..

Svar

Hei, og takk for spørsmålet ditt.

Jeg skal svare så godt det lar seg gjøre, men som du selv skriver – det finnes masse informasjon om herpes på nettet. Mye av informasjonen er oppdatert og informativt, mens noe er useriøst og udokumentert. Likevel så tenker jeg at det er ikke på nettet du finner svar på det spørsmålet du egentlig har – «skal jeg avslutte eller ei?».

Herpes er veldig vanlig, og man regner med at så mange som rundt 80 % av befolkningen i Norge er smittet med et herpesvirus. Det finnes i to ulike typer herpesvirus – herpes simplex virus (HSV) 1 og herpes simplex virus (HSV) 2.

Utbrudd i munnen, kalles gjerne for munnherpes eller forkjølelsessår. Utbrudd i underlivet kalles for kjønnsherpes eller genital herpes. Begge virustypene kan opptre begge steder.

Mange er smittet uten at de noen gang får utbrudd med sår. Noen får et eller noen få utbrudd, mens andre kan få mange utbrudd i løpet av livet. Når du først er smittet med et herpesvirus, vil du ha det i kroppen resten av livet.

Det finnes dessverre ingen medisiner som kan fjerne herpesviruset helt, men det finnes medisiner som kan dempe smertene fra sårene, og andre medisiner som kan forebygge nye utbrudd eller gjøre utbruddene kortere og mildere.

Du skriver ikke hvilken type herpes han har eller hvor han har det, men går ut ifra at det er snakk om HSV 2, som er det som i utgangspunktet regnes som seksuelt overførbar infeksjon, selv om HSV 1 også kan smitte til kjønnsorganet via for eksempel oralsex. HVS 1 er kjent for å gi mildere og sjeldnere utbrudd enn HSV 2.

Smitteveien for HSV er via direkte kontakt mellom hud eller slimhinner og viruset. Størst sjanse for å smitte andre, er ved utbrudd, men herpesviruset også kan smitte videre rett før et utbrudd, fra det tidspunktet han begynner å kjenne kriblingen/prikking i huden. Etter et utbrudd, når sårene har grodd helt, regner man med at smittefaren er svært liten.

Kondom reduserer sjansen for smitte, men hvis et herpessår befinner seg befinner seg utenfor området som kondomet dekker, kan smitte skje tross bruk av kondom. Det betyr at kondom er ingen 100 % garanti for å unngå smitte, og det anbefales derfor å avstå fra samleie og munnsex under synlige og merkbare utbrudd.

Et utbrudd kan være så lite og diskret at det ikke merkes, og du kan også smittes av en partner som ikke vet at han eller hun har herpes. Fordelen du/dere har, er at han vet at han er smittet og at han i tillegg har valgt å være åpen overfor deg om sin smitte. Det er faktisk ingen selvfølge da herpes ikke er underlagt smittevernloven, og dermed er det ingen plikt om å informere sine sexpartnere. Det er kun et moralsk ansvar å gjøre det, noe han viser at han tar på alvor.

Bruker dere kondom og praktiserer sikker sex, så reduseres sjansen for at han smitter deg. Det er ingenting som tyder på at herpes er farlig, heller ikke på lang sikt.

Til syvende og sist, så blir svaret på spørsmålet ditt en avveiing mellom muligheten for å bli smittet av en ufarlig, men for noen en plagsom og smertefull infeksjon, og det å gi slipp på en mann som du beskriver som fantastisk og som du klikker godt sammen med. Jeg har forståelse for ditt dilemma, men svaret finner du dessverre ingen andre steder enn i deg selv.

Jeg håper at noe av det jeg har skrevet her, er til hjelp for deg i den avgjørelsen du selv må ta.

Lykke til, klem fra ho Siv

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg