Godt nyttår 2020! #miljøsex

Når et år går mot slutten, pleier jeg å ta et tilbakeblikk – sette av litt tid til å tenke over året som straks er historie.

Det er så mye som har skjedd dette året både globalt, samfunnsmessig og personlig, og mange tanker dukker opp, men ordene miljø og klima er noe jeg ofte har hørt dette året – Klimakrisen, klimaendringer, klimakvoter, miljøsvin, miljøvennlig …

Jeg har ved jevne mellomrom dette året tenkt på hvordan jeg kan bidra positivt for miljøet innen mitt fagfelt og gjennom min jobb – er det i det hele tatt noe som kan ha negativ innvirkning på klimaet ved sex? Og hva kan vi eventuelt gjøre noe med?

Plast – de fleste sexleketøy er laget av ulike plastmateriale. Så lenge de befinner seg i nattbordskuffen din, så er det lite plastforurensning via dem, så du kan bare fortsette å nyte dem. Men hva gjør du når den/dem må kastes?

Og batteriene som for eksempel vibratorene er avhengig av for å fungere? Kildesorterer du dem? Enn de med litiumbatteri? Følger du retningslinjene for håndtering av dem ved kast?

Hva med kondomer? Det er dessverre mange som bare kaster fra seg kondomer ute i naturen etter bruk, eller de skyller dem ned i toalettet! Kast kondomet i restavfallet neste gang.

Ganske høyt oppe på ønskelista mi, er derfor ønsket om at noen finner mer miljøvennlige materialer til å lage sexleketøy og kondomer. Noen som tar utfordringen?

En annen ting som mange ikke tenker over, er at noen glidemiddel laget av silikon, som er mikroplast. Men her finnes det allerede en del gode alternativer for de som vil være miljøbevisste – bruk en vanlig mat- eller babyolje (obs! ikke sammen med kondom!), eller kjøp en vannløselig, økologisk variant. Det finnes nemlig miljøvennlige alternativer! Spør der du kjøper glidemiddelet ditt.

Uansett – jeg mener ikke at du skal ta med deg klimakrisen oppi senga. Det viktigste er at du nyter den sexen du har enten det er med eller uten sexleketøy eller kondom. Men mellom «slagene» – se om det er noe du kan gjøre for å bidra til et litt mer miljøvennlig sexliv. #miljøsex

Apropos natur og miljø – ei jente jeg snakket med for mange år siden, påstod at man ikke hadde hatt ordentlig sex før man hadde opplevd å få barnåler i rumpa. Jeg husker ikke nå om hun hadde hatt sex ute i naturen eller under juletreet, men her får du i alle fall ideen gratis.

Selv har mitt miljøfokus ført til at jeg de siste årene har hatt et barnålfritt juletre. Ikke er det av plast heller. Derimot er det en gammel ærverdig gardintrapp som hvert år får komme fram til lyset og skinne litt. Pyntet med gammel julepynt fra svunnen tid, og garantert barnål-fritt.

Straks over nyttår fortsetter jeg å svare på spørsmål fra dere. Send inn til [email protected].

 

 

 

Enn så lenge ønsker jeg alle en god nyttårsfeiring i kveld, og et riktig godt 2020.

 

Nyttårsklæm fra ho Siv

 

PS: Ønsker du å delta på gratis webinar om sexlyst, kan du melde deg på her.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg