Hun blir sengeliggende med feber etter sex

Har du spørsmål, problemer eller utfordringer rundt temaet seksualitet? Send e-post til: [email protected] 
Ønsker du å delta på gratis webinar om sexlyst, kan du melde deg på her.

Spørsmål

Hei

Har vært i lag med en fantastisk jente på 44 år i ca. 3 år i disse tider, og vi har det helt fantastisk på alle mulige måter. Kun en utfordring og det er at hun plages med kraftig urinveisinfeksjon etter at vi har hatt samleie. Dette ble hun plaget med etter at hun traff meg, så spørsmålene er som følgende:

  • Jeg er sterilisert – har dette sammenheng?
  • Kan jeg ha en kjønnssykdom jeg ikke vet om?
  • Hun går på forebyggende antibiotikakur hele tiden, men som sagt etter at vi har hatt samleie eksploderer denne infeksjonen hos henne, og hun kan bli sengeliggende med feber osv.

Hadde satt umåtelig pris på en tilbakemelding som kunne ha hjulpet, spesielt min kjære. Hilsen mann 45 år.

Svar

Kjære mann 45 år. Takk for at du skriver til meg.

Jeg beklager at det har tatt lang tid før du får svar, men spørsmålet ditt måtte vente til jeg var i gang igjen. Til gjengjeld får du den «ære» av å være den første som får svar i her (dog en litt fattig trøst…).

Slik du beskriver situasjonen for din kjæreste – at hun får kraftige symptomer på urinveisinfeksjon hver gang dere har hatt samleie, høres temmelig uholdbart ut. Jeg skjønner at dere er fortvilet og ønsker gode råd.

Det første jeg kan avkrefte, er at dette har noe å gjøre med at du er sterilisert. Den eneste endringen som skjer ved en sterilisering av en mann, er at sædvæsken blir fri for sædceller fordi sædlederen kuttes. Det kan altså ikke være en forklaring med tanke på årsak til en infeksjon.

Når det gjelder spørsmålet ditt om en kjønnssykdom kan være årsaken, så er svaret ja – det kan være en forklaring. Enkelte seksuelt overførbare infeksjoner kan hos noen personer opptre som en såkalt «stum infeksjon», det vil si en infeksjon som ikke gir plager for den som er smittet.

Om forklaringen er at du har en stum infeksjon som du eventuelt har smittet henne med, så er den uansett alt annet enn stum hos henne, – og derfor vil jeg anta at hun er blitt sjekket ut med tanke på kjønnssykdommer når hun har vært hos lege på grunn av plagene sine. På bakgrunn av dette, anser jeg sjansen som svært liten for at en kjønnssykdom er grunnen til plagene hennes.

Likevel, dere kan, om dere vil være helt sikker, sjekke opp med legene deres at det er tatt prøver for å avdekke eventuelle kjønnssykdommer.

I og med at hun bruker forebyggende medisin, men likevel har periodevis kraftige symptomer, vil jeg anbefale henne å snakke med fastlegen sin igjen, og eventuelt be om henvisning til spesialist i urinveiene (urolog). Kanskje har hun ikke fått riktig medisin? Kanskje er det en fysisk forklaring hos henne, og som kanskje kan rettes på? Kvinner har et kort urinrør, og dermed ekstra utsatt for urinveisinfeksjon. Om det i tillegg for eksempel har blitt en skade på urinrøret, vil hun være enda mer utsatt.

Jeg regner med at hun har hørt om, og forsøkt, diverse «kjerringråd» som for eksempel:

  • Å drikke mye, og gjerne en del sure væsker (appelsinjuice, sitronsaft, tranebær(juice), kjerringrokk-te, eplesidereddik).
  • C-vitaminer.
  • Alltid tisse rett etter samleie – for å skylle ut eventuelle bakterier som har blitt presset inn i urinrøret under samleiet.
  • Dusje underlivet etter sex, men aldri inn i skjeden.
  • Ikke sitte på kaldt underlag.

Mitt hovedråd er altså å be om henvisning til spesialist (eventuelt en second opinion om hun allerede har vært til spesialist).

Jeg håper dere finner ut av dette. Lykke til.

Klem fra ho Siv

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg